گردشگری صنعتی؛ آینده گردشگری در اردکان

پنجشنبه 6 مردادماه با هماهنگی های انجام شده، تعدادی از اعضاء انجمن چارسوق کویر از مجتمع صنعتی گندله سازی اردکان بازدید نمودند. بازدیدی که تقریباً 3 ساعت به طول کشید و طی آن شرکت کنندگان از مراحل مختلف فعالیت های این واحد عظیم صنعتی به همراه کارخانه های فولاد غدیر و ارفع از نزدیک آشنا شدند. این بازدید بهانه ای شد برای نگاشتن چند خطی پیرامون ظرفیتهای گردشگری صنعتی در اردکان!

یکی از ویژگی های بارز و منحصربفرد صنعت گردشگری، انعطاف پذیری و تنوع بالای آن است؛ بدین گونه که در هر زمان و هر مکان می توان با توجه به شرایط محیطی و با توجه به سلایق مختلف افراد، با اهداف و مقاصد متفاوتی گردشگران را جذب نمود. شایع ترین نوع گردشگری گردشگری مذهبی، تفریحی و تاریخی است. اما به موازات صنعتی شدن جوامع و احداث و ساخت کارخانه ها و مجتمع های صنعتی عظیم پس از انقلاب صنعتی در اروپا، گونه ای دیگر از گردشگری رونق پیدا کرد که مقصد گردشگران آن نه بناهای به جای مانده از هزاره ها بود و نه تقدسی در جغرافیای آن وجود داشت و نه مامنی بود آرام برای تفریح و استراحت؛ این بار مقصد گردشگران بناهای عظیمی شد که در مجاورت محل سکونتشان قرار داشت و از عمر آنها شاید حتی به اندازه انگشتان یک دست هم بیشتر نمی گذشت! همان کارخانجات عظیم و پردود و سروصدایی که هر روز هزاران نفر از همشهریانشان برای امرار معاش و کسب درآمد، ساعاتی از روزشان را در آنجا می گذراند. صنایعی که هدف از احداثشان تولید و رفع نیاز و درآمدزایی بود. اما به مرور زمان همین مکانهای صنعتی که البته تا حدودی نیز ناایمن بودند، علاوه بر خیل کارگران و مهندسانی که هر روز بدانجا آمد و شد داشتند، میزبان علاقمندانی شدند که حرفه اشان صنعتی نبود اما مشتاق دیدن چرخه تولید محصولات گوناگون کارخانجات متنوع از نزدیک بودند.

اینگونه بود که "گردشگری صنعتی"(Industry Tourism) به شاخه ای پردرآمد و در عین حال جذاب و خاطره انگیز از صنعت گردشگری مبدل شد. در قالب این نوع از گردشگری روزانه صدها نفر از قشرهای مختلف از صنایع بزرگ و معادن مختلف بازدید می کنند. در قالب این بازدیدها علاوه بر اینکه بازدیدکنندگان از توان اقتصادی و مدیریتی جامعه خود آگاه می شوند، برای صاحبان صنعت نیز فرصت مغتنی است که از نزدیک به تبلیغ کالای خود بپردازند و زنجیره ای دیگر بر چرخه عرضه و تقاضا بیافزایند!

بدون اغراق شهرستان اردکان از نظر ظرفیتهای گردشگری یکی از مستعدترین شهرستانهای کشور است. با در نظر گرفتن پهنه و وسعت شهرستان و تفاوتهای محیطی متنوع در آن می توان انواع گردشگری را در آن رونق داد. جدای از بافتهای تاریخی و مواریث فرهنگی و تنوع زیستی و پوشش گیاهی و تنوع جانوری و ... که هریک به شاخه ای از گردشگری می توانند رونق دهند، صنعتی شدن شهرستان نیز طی این سالها این فرصت را برای علاقمندان فراهم می کند که از نزدیک با دستاوردهای صنعتی دیارشان آشنا شوند. وجود معادن متنوع و عظیم که هریک نشانه ای است از الطاف خداوندگار و همچنین به ثمر نشستن سرمایه گذاری های انجام شده در صنایع متنوعی که امروز غالب آنها به تولید رسیده اند می تواند جاذبه قابل اعتنایی برای گردشگران صنعتی و حتی مردمان عادی از همشهریان خودمان گرفته تا مسافران این دیار باشد. معادنی همچون چادرملو و یا کارخانجاتی مثل گندله سازی، فولادها، شیشه اردکان، الکترود گرافیتی، کارخانه های متعدد کاشی،نساجی، صنایع چوب و فلز و ... هر یک نمادی است از عزم و همت مردمان و مسولان این دیار که تا آدمی از نزدیک آن را مشاهده نکند به عمق کارهای انجام شده پی نمی تواند ببرد. ظرفیتهایی متنوع که کمتر بدین تنوع در نقطه ای دیگر جمع می گردد.

پیش از فرارسیدن نوروز90 در جلسات برنامه ریزی فعالیت های نوروزی نمایندگان انجمن چارسوق کویر پیشنهاد راه اندازی تورهای بازدید از صنایع اردکان را ارئه نمودند که مورد استقبال مسولین نیز قرار گرفت اما متاسفانه بنا به دلایلی که از جمله آنها عدم شناخت صاحبان صنایع از ظرفیتهای بالای این مهم است، این امر محقق نشد. ما همچنان امیدواریم که همزمان با در نظر گرفتن روند صنعتی شدن شهرمان شاهد رونق گرفتن صنعت گردشگری در همه بخشهای آن بویژه در زیرمجموعه صنعتی آن نیز باشیم. مسلماً سود غیرمادی این نوع از گردشگری برای جامعه امروز ما که همان آشنایی با دستاوردها عظیم صنعتی کشوری است که سالها طعم تلخ تحریم را می چشد، هیچ کم از منافع اقتصادی حاصل از آن ندارد.

در پایان بجاست از همه کسانی که در این بازدید انجمن چارسوق را یاری نمودند تشکر نمائیم؛ از آقایان سید حسین پایدار و عبدالله کمالی به جهت انجام هماهنگی، از آقای مهندس حیدری که با توضیحاتشان بر آگاهی هایمان افزودند و همچنین از مدیریت مجتمع گندله سازی اردکان و همه کارمندان و کارگران عزیز آن.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا